Total Pageviews

Tuesday 30 September 2014

Land Below The Wind Trip: Mabul & Kapalai Islands Part 1

I'm backkkkkkkk!!!


Kita mulakan trip jelajah Sabah dengan meneroka Pulau Mabul dan Pulau Kapalai. Sebenarnya tak bercadang langsung nak terjah ke sana memandangkan aku akan ke Kota Kinabalu. Disebabkan pengaruh rakan tak sebaya, aku tergoda akhirnya.. Hitam pun hitam la.. janji boleh terjun laut.


Trip kali ni aku pergi bersama dengan 3 lagi rakan-rakan sekerjaya. Kami bersetuju untuk ambil pakej dengan Uncle Chang Agency memandangkan harga pun kira berbaloi lah. Pakej yang kami ambil berharga RM152 untuk cover dua pulau iaitu Kapalai dan Mabul plus makan pagi and makan tengah hari. Ok la kiranya tu kan? Untuk orang yang tinggal dekat Semporna macam aku ni lagi la boleh berjimat-cermat.









Seawal pukul 8 pagi, kami dah ready untuk menaiki bot ke Pulau Mabul. Perjalanan dari jeti pekan Semporna mengambil masa selama hampir 1 jam. Dalam perjalanan ni sempat la beramah mesra dengan 2 minah saleh dari Belanda. Salah sorang daripadanya akan join team scuba diving dan seorang lagi akan join team kitaorang yang tiada lesen scuba. Hanya mampu snorkeling jer jah oiiii.... Berminat untuk mengambil lesen scuba diving???Kat sini mostly mereka charge lebih kurang RM900 untuk sesiapa yang berminat untuk ambil lesen.


Akhirnya kami sampai di lodge milik Uncle Chang di Pulau Mabul. Perhhhhhh!!!! Air laut kehijau-hijauan dan kebiru-biruan membuat hati bertambah teruja nak terjun laut ni. Naik je atas lodge, kami breakfast dulu sebab perut dah meronta-ronta kelaparan. Untuk pengetahuan semua, Uncle Chang memiliki lodge untuk backpakers di Pulau Mabul. So, bagi sesiapa yang nak bermalam di sini, boleh la lihat pakej-pakej yang mereka sediakan. Berdasarkan pemerhatian aku, majoriti pelancong yang masih datang ke pulau-pulau di Semporna kebanyakkan dari China. Pelancong Malaysia tersangatlah kurang memandangkan perintah berkurung di kawasan perairan di Sabah masih belum tamat.













Selesai je makan, terus aku terjah bilik untuk mengambil peralatan untuk snorkeling. Malangnya kami baru diberitahu bahawa ada time table untuk snorkeling dan scuba diving seperti notis yang tertera dalam gambar di bawah. Ceit! Kiranya, kami dah ter'miss' masa untuk join trip paling awal. So, masa yang ada aku habiskan dengan mengambil gambar di sekitar lodge dan kawasan kampung berdekatan.


















Dah puas bergambar sekitar lodge, aku ke kawasan kampung berdekatan Pulau Mabul pula demi menghabiskan sisa masa sebelum gerak ke Pulau Kapalai. Aku nak bagi sedikit info pada anda hasil temuramah aku dengan rakyat Semporna. Senah seorang ni memang sangatlah peramah ye. Harap maklum!hahahaha.. Pulau Mabul ni bukan sepenuhnya hak milik kerajaan. Kira half half la.. Macam Pulau Kapalai, memang sepenuhnya bukan hak milik kerajaan. Kalau tak salah aku, antara private island yang lain adalah Mataking Island dan Sipadan Island. So, jangan ingat pulau-pulau di Semporna sepenuhnya hak milik kerajaan Malaysia. Next, kita layan dulu gambar-gambar yang aku ambil sekitar kampung di Pulau Mabul.




















Kata orang, kalau nak jalan kaki keliling Pulau Mabul makan masa selama 40 minit. Tak terasa pulak nak jalan kaki keliling pulau memandangkan cuaca teramatlah panas. Habis pedih muka aku. Aku just jalan kaki area kampung kaki berdekatan Uncle Chang punya lodge je. Sambil-sambil tu dapat la aku saksikan mamat seorang ni terjun laut semata-mata nak ambil baju yang jatuh daripada ampaian. Sabo jelah.. Kalau aku berumah di atas laut, memang hilang sabar gamaknya. Nak berlari-lari pun susah. Boleh runtuh rumah kalau nak main kejar-kejar. Tak lupa, nampak budak kecik(gambar atas) menembak ikan. Betul ke ayat menembak ikan??? Hentam sajalah labu!hahaha...














Next, kami dah sedia untuk ke Pulau Kapalai. Ini merupakan pengalaman pertama aku join snorkeling. Sebelum ni aku tau istilah mandi laut je.. 



Nak tahu apa selanjutnya yang terjadi, nantikan next entry soon! Kamsahamnida!






3 comments:

  1. Haha comel lah tengok budak-budak kecik chinese tu relax je duduk tepi laut macam dah biasa je :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah.. dorg dah terbiasa dengan pulau@laut sbab family dorg ni nampak bebenornya kaki scuba..

      Delete