Total Pageviews

Sunday 8 September 2013

Guangzhou-HK-Shenzhen-Guangzhou trip part 8: Yeuxiu Park

3 Febuari 2013

 

 

Hola! Kemain aku ber'hello' dalam bahasa Sepanyol kan..hahaha.. Penangan adik aku le ni. Dok ber'hola' dengan budak Sepanyol kat sekolah dia. Mamat Spain tu siap menjadi rebutan ramai lagi. Sekarang dia dah balik Spain. Semua budak perempuan kat sekolah pakat sedih! hahahaha..

   Aku nak sambung kisah aku balik.. Aku dan Cik DA bangun pagi-pagi sebab nak ke Yuexiu Park. Malam tu tido lebih enam jam kot! Sarapan as usual milo panas dan maggi. Cuaca pagi tu memang best! I like.. Jalan berjam-jam pun tak peluh ketiak. 

 



 

   Aku sertakan maklumat pasal Yuexiu Park kat bawah. Maaf abang-abang, kakak-kakak serta adik-adik, aku tak rajin nak traslate in bm. Rajin-rajinlah membaca ye..

 

 

 ****************************************

Yuexu Park is considered to be one of the central parks in Guangzhou city; recently it has been nominated as the scenic park of Guangzhou. There are only eight certified scenic parks in Guangzhou.
  It acts as a natural defense in the northern part of the Guangzhou city together with Bai Yun Mountain. With height of more than 7000m above sea level, it is also historically known as Yue (Guangdong) Xiu mountain, Yue Wang Mountain. During the Ming dynasty, in the reign of Yong Le, Guan Yin temple was built on this mountain hence it is also called Guan Yin mountain.
  During the early West Han dynasty, Yue Xu Mountain was known to offer pilgrimage to many people, but then in the early 20th Century, Dr Sun Yat Sen, suggested that Yue Xu should be turned into a grand park which was only realized after the liberation of China in 1949.
  Now, Yuexu Park is known for providing immense and comprehensive cultural recreation. It consists of one main hill, Yue Jin Gang, 7 small hills Guihua Gang, Muhe Gang, Yu Gang, etc. and Baixiu, Nanxiu, Dongxiu artificial lake. Its total area is 860,000 sqm. Its Afforestation rate is at 92%. It is also a host to famous historical architectural site like Zhen Hai Building, Ming Gu Wall, square cannon site, Dr, Sun Yat Sen’s monument etc. Historical sites and ancient trees were also built and planted respectively around Wu yang temple, hall of Chinese Idioms, a place of relaxation with trees, and bamboos, Garden of flowers, Art Gallery, Museum, recreational area, swimming pool, playground, restaurants, kiosk, states, building and pavilion etc. for people to rest and relax, making it a pleasurable experience to visit the park. The park also provides other amenities, to complete the wonderful experience, for visitors. There are many pathways for people to use to visit the places within the park. Every year it also hosts a flower market festival. About more than 10 million people comprising of foreigners and locals visit this park every year.
Since the Yuan dynasty, Yue Xu Mountain is considered to be a good scenic park in Guangzhou. Recently it also has been nominated as one of the ten best scenic parks. Its Zhen Hai building and five ram statues are nominated for the ten best scenic sites.

                                

****************************************

 

   Aku merasakan tempat ni memang perlu dikunjungi sekiranya datang ke Guangzhou. Yuexiu Park sangat luas dan cantik! Sesiapa yang sukakan  nature dan mahu melihat cara hidup rakyat China sila lah datang ke sini. Pasti tak menyesal. Paling penting entry, free of charge! 

   Untuk ke Yuexiu Park sangat mudah. Dari stesen Peasant Movement Institute aku ke stesen Gongyuanqian. Then naik subway line biru ke stesen Yuexiu Park. Keluar dari stesen dan jalan lebih kurang 5 minit, maka anda akan sampai di pintu gerbang Yuexiu Park.

 

   

   Aku dan Cik DA betul-betul menikmati panorama alam semulajadi yang indah ditambah dengan udara yang segar (kemain ayat aku kannn? hiperbola terlebih!) Orang cina yang datang ke Yuexiu Park kebanyakkannya orang tua. Orang muda busy bekerja kot! Tempat ni dah jadi tempat port orang-orang tua berkumpul dan melepak. Nak tambah lagi, kebanyakkan orang tua ni ramah dan mereka tak pandang aku dan Cik DA macam alien sesat! Siap ajak aku dan Cik DA main sepak bulu tangkis, main badminton pakai dua belah tangan dan ber'tai chi'. Kat Malaysia memang tak dapek la pengalaman macam ni Cik Kiah Ronggeng oiii... Aku dan Cik DA memang puji la orang-orang tua kat sini. Tua-tua pun rajin bersenam. Aku dan Cik DA nak suruh bersenam memang susah. Akibatnya masing-masing berat naik mendadak lepas abis blajo. Tragis!

 

 

 

   Lastly, jom kita layan aktiviti yang dilakukan oleh rakyat Guangzhou ketika di Yuexiu Park.........

 

 

  • Bermain badminton dengan menggunakan dua belah tangan

    Aku memang tabik la dengan pak cik dan mak cik ni main badminton pakai dua belah tangan. Silap-silap Lin Dan pon tak boleh main badminton dua-dua belah tangan sekali gus. Aku try jugak main badminton dengan sorang pak cik ni. Alamatnya tangan kanan aku je yang fuction. Tangan kiri memang keras macam batu. 

     











  •   BerlakoChi (Berlakon+Tai chi) 

    Aku tak pasti apa motif mereka di bawah praktis berlakochi (macam bahasa tamil la pulak) ni. Mungkin untuk persembahan sempena Chinese New Year yang bakal menjelma kot. Lakonan mereka disertakan dengan muzik dan menerapkan unsur-unsur tai chi sikit dalam setiap pergerakan. Habis je persembahan, aku dan Cik DA tepuk tangan kemain lagi..

     






    • Mini live band 

      Aku dan Cik DA memang layan je tengok dan dengar pak cik-pak cik dan mak cik-mak cik ni main muzik dan nyanyi. Even tak faham, tetap layan sebab persembahan free. 




    Mak cik dua orang ni tengah bergosip le tu
       
       
       
    • Mencuba kostum

      Pelancong pun boleh pilih dan try kostum yang disukai. Kalau tak silap aku, harga lebih kurang RM10 je..

    Macam tak mandi je amoi ni

         
       
       
    •  Menyepak bulu tangkis

      Permainan ni bukan limited untuk laki je tapi perempuan pun boleh. Tak percaya, sila tengok gambar di bawah

       

      Makcik-makcik ni memang terror!

    • Ber 'tai chi'

         


       
      Cik DA menunjukkan kehebatan ber 'tai chi'. Syabas!

    No comments:

    Post a Comment