Total Pageviews

Friday 1 November 2013

5 Perkara Menarik Tentang Ho Chi Minh City

 

Tajuk di atas secara umumnya sahaja. Tajuk penuh adalah 5 Perkara Menarik Tentang Ho Chi Minh City Menurut Firasat Aku. hahaha... Lain orang lain pendapatnya. Maka aku ingin menegaskan sekali lagi bahawasanya entri ini dibuat atas pendapat dan pengalaman aku sendiri. Korang jangan pulak nak bidas ek. Kang aku cepuk kepala sekali...wakakaka.. (gelak baru sekarang nampak!). 

 

 

5 Perkara Menarik Tentang Ho Chi Minh City adalah:

 

 

 

1) Rakyat Vietnam boleh berbahasa melayu

 

Kalau korang stay area Ben Than Market, majoriti peniaga boleh berbahasa melayu. Bila lalu je depan mereka, korang akan dengar la aunty atau uncle ni panggil korang macam ni, adik, kakak mari, mari.. murah!murah! Ada yang siap fasih berbahasa melayu lagi. Aku dan Cik Ain memang tak speaking dah habaq hang. Mostly kami bantai cakap bahasa melayu je. Lagi Senang! Sesiapa yang menginap di Saigon Pink Hotel mesti akan nampak bellboy bernama Tung Nguyen. Kemain popular dia ni.. Hari ketiga baru sempat aku dan Cik Ain bertegur sapa dengan dia. Kemain bersemangat dia bercerita dekat aku dan Cik Ain. Dia cakap gadis Malaysia cakap dia macam Tomok la pastu siap ada yang bagi hadiah jam (sambil tunjuk jam yang dia pakai tu). Amboiiii ko Tung, sampai tahap macam tu orang Malaysia sayang ko. Aku dan Cik Ain berpendapat dia ni nice la. That why orang Malaysia yang menginap kat sini boleh kamceng dengan dia. Aku ambil kesempatan jugak korek info pasal Vietnam kat dia. So bagi membalas jasa ko Tung Nguyen, aku dah berjanji nak promote gambar ko di blog aku. muahahaha.. Selain itu, si Tung ni cakap sangat mudah nak belajar bahasa melayu. Aku suruh la dia ajar simple word seperti terima kasih dalam bahasa Vietnam. Kemain tergeliat nak sebut. Aku surrender awal-awal. Susah!

 



Tung Nguyen

 

 

 

Kanak-kanak di bawah ni pula berumur 11 tahun. Masih memakai uniform di waktu malam kerana menolong ibunya berniaga. Yang paling aku kagum dengan budak ni, dia boleh bercakap 15 bahasa. Ooo maaakkk kaauuuu!!!! Kita yang dah lama hidup ni pun tak mampu nak menguasai lebih dari dua bahasa. Katanya, dari umur setahun dia follow mak dia merantau ke negara luar untuk berniaga. Akhirnya, umur 11 tahun dia dah mampu cakap 15 bahasa habaq hang. Bahasa melayu dan english dia memang fasih. Aku test dia suruh cakap bahasa korea pulak. Kemain dia ber'anyo haseyo'..hahaha..

 

 

 

 

 

 

 

2) Skill Menunggang Motorsikal

 

Seperti yang sedia maklum, pengangkutan utama penduduk di sana adalah motorsikal. Memandangkan Vietnam bukan negara maju maka tidak pelik lah bila tidak ramai penduduk yang mampu memiliki kereta sendiri. Skill menunggang motorsikal mereka agak mengagumkan bagi aku sampai boleh kena heart attack.hahaha.. Serius sangat scary okeh! Tambah-tambah part round board atau simpang yang tiada traffic light.. Lagi boleh kena heart attack bila nak melintas jalan. Mula-mula sampai di Ho Chi Minh City, aku dan Cik Ain memang agak gabra nak melintas. Tapi kebanyakkan yang pernah datang ke sini mengatakan penunggang motorsikal akan automatik berhenti atau mengelak bila melihat kita sedang melintas. Pada aku still kena berhati-hati dengan pandang kiri dan kanan dahulu sebelum melintas. Tak boleh main terjah je.. Satu lagi, korang perasan kan yang patern helmet mereka ni sangat colourful dan bermacam-macam design. Yang penting helmet mereka ni jenis helmet 'steng' (helmet setengah atau separuh). Unik dan sangat rare!

 

 




 

 

 

 

 

 

3) Gajah

 

Sepanjang berada di Ho Chi Minh City, aku dan Cik Ain perasan terdapat banyak cenderahati berbentuk gajah, monyet dan kerbau. Peminat gajah seperti aku berasa agak musykil dan tertanya-tanya kenapa mesti gajah? Thailand yang terkenal dengan gajah pun tidak menjual sebegitu banyak cenderahati berbentuk gajah (berdasarkan pengalaman aku ke Bangkok dahulu). Jadi aku pun bertanya kepada peniaga di Cho Ben Thanh dan dia mengatakan gajah memang menjadi identiti negara Vietnam. Yeker? Aku ada buktinya.. 

 

Let me show u...

 

 

 

 

 

Taraaaa.... 

 

 

Dekat duit 1000 dong pun ada gambar gajah.  Maka kemusykilan aku kini sudah terjawab. Sekian..

 

 

 

 

Aku yang merupakan peminat haiwan bernama gajah sudah pasti tidak melepaskan peluang membeli cenderahati berbentuk gajah untuk simpanan peribadi. Aku nak share juga beberapa keping gambar cenderahati berbentuk haiwan kesayanganku yang sempat diambil sepanjang berada di sana. Macam comel je, macam cantik je... :)

 

 


Dari kiri: Encik Gajah, Puan Monyet dan Cik Kerbau







aku punya!

Puppet

 

 

 

 

 

4) Penggunaan Mata Wang

 

Ho Chi Minh City memang sudah dikenali di kalangan pelancong yang kaki shopping. Memang tak sah kalau makcik-makcik, pakcik-pakcik, abang-abang dan kakak-kakak yang datang sini kemudian tak beli kain cotton, baju kurung ready made, beg deuter dan sebagainya. Urusan urusniaga di sini sangat mudah apabila mereka menerima 3 jenis mata wang iaitu Dong, US Dollar dan RM. Semasa nak ke area Ben Thanh dari airport, aku dan Cik Ain naik bus no 152. Disebabkan tiada duit kecil, pemandu bas menyuruh kami membayar menggunakan duit US Dollar. Terasa macam kagum je naik bas kat Vietnam tapi pakai US Dollar. Kalau naik bas rapid kat KL just accept RM je okeh! Selain itu, sebelum membeli kena bijak bandingkan jenis matawang yang mana paling menguntungkan. Aku rasa guna dong dan RM kot yang paling untung.. Sesiapa yang rasa dia lemah dalam matematik tu, sila la bawa calculator. Kang pening pulak nak mengira pakai tangan dan kaki tuh.

 

 

 

 

 

 

5) Pho dan Kopi Ais 

 

Pho dan kopi merupakan makanan dan minuman rasmi penduduk Vietnam. Aku perasan banyak kedai dan gerai yang menjual pho dan kopi ais. Apa yang boleh aku cakap, pho dan kopi ais Vietnam memang terbaik! Adalah sangat rugi jika berkunjung ke Vietnam tapi tidak mencuba pho dan kopi ais di sana. Jangan pula sampai je Vietnam terus nak cari nasi lemak tak pun nasi goreng. Bersusah payah aku promote pho dan kopi ais dalam blog aku. Kalau korang degil jugak tak nak try memang eden nak bersara terus dari arena blogging ni. Kemain punya ayat!hahaha.. Pho di kedai makan Hajah Basiroh memang sangat lazat dan kopi ais di gerai Amin Halal memang sangat kick! Pho dijual dengan harga 60000 dong semangkuk manakala kopi ais pula berharga 20000 dong segelas. Yang paling penting kedai Hajah Basiroh dan gerai Amin Halal terima pembayaran duit menggunakan RM. So tak perlu risau ye.. Makan lah sebanyak mana yang anda mahu!hehehehe...

 

















#Walaupun pho di Vietnam sangat sedap, kueyteow sup mak aku totap menjadi poojaan hatiku..hahaha

11 comments:

  1. info yg sangat berguna. trima kasih banyak2. tak sabar nak ke HCM hujung bln ni

    ReplyDelete
  2. Wah.. syoknya.. memang teringin nak pergi tapi bukan tahun ni sebabnya tahun ni jadual berjalan macam dah pack je. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. sp yg kaki shopping mmg sgt2 dialu2kan ke HCMC..hehehe

      Delete
  3. Hi. Informative and lots of nice pics...love the cute bags. Ada masa singgah lah Kenapa Perlu Penapis Air?

    ReplyDelete
  4. Baru balik vietnam ni.. Terkenang-kenang vietnam bila baca entry ni..hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama..nk turun HCMC lagi semata-mata nak makan pho n minum ice coffee die...gulppppp...sedapnya!

      Delete
    2. Ohh kami tak cuba pun makan pho n minum ice coffee dia...tp kawan ada minum tp tak cakap sedap ke..ape ke..huhu...

      Delete
  5. Memang betul. Saya dah jumpa budak tu. Dia kata namanya Siti Nurhalizi .. Huhu..memang sangat fasih berbahasa melayu. Dah macam orang malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Biar betul dia kata nama die Siti Nurhalizi???hahhahaa.. Nama glamer mungkin!

      Delete
  6. Sememangnya kat sana Bahasa melayu/indo dijadikan bahasa rasmi kedua

    ReplyDelete