Total Pageviews

Friday 18 July 2014

Ramadhan 2014

Assalamualaikum 

 

 

Kurang dari 7 hari lagi aku akan fly untuk balik ke kampung. Excitednya wehhhhhh.... Perasaannya tak dapat diungkap dengan kata-kata. Sebenarnya excited lebih nak jumpa family dan sambut ramadhan di kampung halaman. Semenjak duduk oversea ni (cehhh), keterujaan untuk balik kampung bertambah 57.9%. Camno persediaan hari raya??? Hmmm.. Satu habuk aku tak prepare. Sedih tau sebab dah beberapa tahun aku tak jejak jalan TAR. Sesi luahan perasaan yang tidak berkesudahan sejak 2012 lagi.hahahaha.. Maka, aku pakai je la mana-mana baju yang ada.

 

 

Aku nak stori sikit pasal pengalaman berpuasa di Semporna. Puasa di Semporna ni so so je.. Feel kurang sikit. Pasar Ramadhan pun tak semeriah macam dekat semenanjung. Hari-hari aku dan Puan L masak kat rumah je (confirm bangga mak aku bila dengar aku dah ada improvement dalam bidang masak-memasak ni..kih..kih..kih..). Hari ni masak rendang ayam, besok sambal sotong, lusa ketam masak lemak, tulat ikan putih masak stim dan minggu berikutnya dah blur nak masak apa. Tapi part paling best time bukak puasa memang awal. Terbaikkkk sangat!!! Pukul 6.24 aku dah santap menyantap. Memang tak terasa sangat letih puasa time bekerja. 

 

 

Budak-budak pulak time bulan puasa ni lembik semacam je. Nak buka mulut pun malas. Kalau dulu budaknya asyik pot pet pot pet tapi kali ni diam semacam je. Kamu ni dah kenapa?, tanya aku. Balas pelajar tu, letih puasa cikgu! Aku reply balik, baru pukul 9.30 pagi sudah letih ka?Ishhhhh.... Tapi paling best ada pelajar tanya soalan berapi dekat kawan aku. hahaha.. Kawan aku ni suaranya memang tip top kalau mengajar. Kalau korang duduk dekat blok lain pun boleh dengar dengan clear kawan aku ni punya suara. Suatu hari tu tengah best dia mengajar ada seorang pelajar tegur macam ni. Cikgu, cikgu ndak puasa ka??? Panas hati kawan aku dengar sebabnya dorang budget cikgu dorang ni tak puasa sebab mampu bercakap kuat tak henti-henti. Bulan puasa ni juga tak boleh nak lari daripada adegan makcik Bedah marah anak tirinya. Sabo jelah.. Kalau dulu bila aku ajar menyayi lagu Inggeris, kemain bersemangat mereka menyayi. Time bulan puasa ni, sayup-sayup je kedengaran suara mereka menyayi. Bila suruh baca apa-apa artikel, ndak dengar bha suaranya. Suara aku ni berganda lagi kuat kot! 

 

 

Bulan puasa ni juga macam-macam dugaan yang rakyat Malaysia terima terima. Yang pertama mengenai kes pembunuhan seorang anggota polis marin di Pulau Mabul. Cikgu-cikgu yang mengajar di Semporna ni dah mula sedikit risau termasuk aku. Minta tragedi berdarah di Semporna tahun lepas tidak berulang lagi. Tahun lepas, sekolah-sekolah di Semporna ditutup hampir seminggu ketika insiden terjadi. Hasil daripada perjumpaan pengetua-pengetua sekolah dengan pihak polis Semporna, keadaan di sini dikhabarkan masih dalam keadaan terkawal. Dan yang terbaru, kita digemparkan lagi dengan berita pesawat MH17 yang terhempas di Ukraine. Bertalu-talu dugaan melanda rakyat Malaysia. Tidak habis lagi kesedihan berhubung kehilangan MH370, kita selagi lagi diuji sekali lagi di bulan yang penuh keberkatan. Penderitaan yang dialami oleh rakyat Palestin juga tidak harus kita lupa :( .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#Al-Fatihah untuk mangsa-mangsa yang beragama Islam.

No comments:

Post a Comment