Total Pageviews

Friday 25 March 2016

Japan-Korea Trip Day 1: Konnichiwa!

Salam.


Aku cuba mencuri sedikit masa untuk menulis entri  trip 3 bulan yang lepas. Sekarang musim ke'busy'an melampau. Aku stress! 


Trip aku dengan Cik Y bermula pada 19/12 sehingga 27/12. Trip kali agak special jugak lah sebab aku dapat cover dua negara sekaligus walaupun tak puas round Japan. Maybe next time fokus pada Japan je. Segaja repeat Korea sebab rindu nak makan Korean food  dan nak usha salji jatuh depan mata. Adakah aku berjaya melihat salji jatuh depan mata? Tunggu....


Flight aku pada pukul 3.00 petang dan tiba di Kansai International Airport pada pukul 11.35 malam. Sepanjang perjalanan aku tak boleh tido. Perut meragam! Demam pulak baru nak kebah. Macam-macam penyakit pula yang datang. Mak aku dah susah hati. Dia risau aku kena denggi. Terus jumpa doktor before fly. Alhamdulillah ok. Untuk habiskan masa di awan biru, aku cuba membaca buku Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck karya Hamka. Malangnya konsentrasi agak terganggu sebab perut memulas dengan kerap sekali. 


Keluar je dari kapal terbang, terus mencari toilet. Di sini lah aku mula jatuh cinta pandang pertama dengan toilet di Jepun. hahaha.. Selesai urusan imigresen, mata melilau cari port nak tido. Nak jimat punya pasal, kita tido airport jela. Lagipun esok pagi nak kejar train ke Kyoto. Kebanyakkan bangku penuh. Phewwww.. Melilau la lagi mencari ke hulu ke hilir. Akhirnya duduk lah di bangku besi dengan cuaca yang agak sejuk. Memang tak boleh nak lelap mata langsung. 4,5 kali aku ke tandas. Mencabar betul trip kali ni. 


Esokkannya pukul 5 pagi terus ke kaunter beli Kansai Area Pass. 


Bersambung..........






Matahari terbit mengiringi perjalanan kami dari Kansai ke Kyoto. 10 minit lepas gambar diambil, aku pengsan. Kroh..kroh...kroh....











#Buku Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck berjaya aku habiskan sepanjang trip kali ni. Indahnya bahasa Sang penulis.

No comments:

Post a Comment