Total Pageviews

Saturday 17 October 2015

Bandung Trip Part 2: Kampung Daun, Rumah Makan Masakan Padang & Paskal Food Market

Entri ni memang aku buat khas untuk story pasal makanan-makanan yang sempat aku rasa sepanjang berada di Bandung. Ada yang ok dan ada juga yang .....................   krik krik krik. 


Di Lembang, Kampung Daun ni memang ngetops habis orang kata. Aku teruja nak datang lepas tengok Mad Market edisi Hanis Zalikha dulu. Dalam mad market, siap tunjuk ada orang buat performance bagai. Kemeriahan memang sangat terserlah. Bila aku sampai, tak semeriah yang aku sangkakan. Tak de pulak orang buat performance. Maybe sebab weekday kot! Tak pun performance tu khas dibuat untuk masuk tv je. 






Alat di atas ni perlu di ketuk untuk memesan makanan





Pelik-pelik nama menu di sini. Iga tu adalah daging. Buntut pulak adalah ekor.








Suasana makan di sini memang ala-ala kampung. Boleh pilih untuk duduk bersila atau duduk atas kerusi. Ada cara nak panggil waiter. Depan bangsal yang kita duduk, ada alat untuk diketuk (diperbuat daripada buluh rasanya). So, ketuk la benda tu sekali dua. Nanti waiter akan datang. Harga makanan dekat sini agak mahal tapi bersesuaian dengan suasana yang ditawarkan. Aku order nasi tembel (Rp60000) dan air mineral (Rp6000). Jangan lupa campur dengan tax 10%. Rasa nasi tembel ni ok ok je. Aku bagi rate 6/10. Nasi dan ayam tak panas pun. So, kurang menbangkitkan selera.





Nasi Tembel


Next is nasi padang. Aku try menu ni dua kali je. Masa turun dari Kawah Putih dan sewaktu dalam flight balik ke KL. Nasi padang dalam flight tak beberapa sedap. Actually, aku pun tak tau nak nilai tahap kelazatan nasi padang sebabnya baru pertama kali cuba. Tapi, nasi padang yang aku makan sewaktu turun dari Kawah Putih sedap dan murah. Recommended! Sewaktu turun dari Kawah Putih, anda perlu menyeberang jalan. Lokasi kedai ni berada dengan deretan gerai-gerai yang lain. Walaupun gerai agak buruk, tapi rasa tidak mengecewakan. Aku siap tambah sambal dia lagi. Aku bagi 8/10. 










Sambal hijau tu sedap! Siap tambah lagi. Harga menu di atas lebih kurang Rp15000-Rp16000. Teh tanpa gula diberikan percuma.  


Untuk menikmati makanan dalam suasana yang happening dan bandar Bandung, anda boleh datang ke Paskal Food Market. Yang ni memang sangat-sangat recommended! Kenapa??? Sebabnya di sini terdapat lebih daripada 100 gerai yang menjual pelbagai jenis makanan, mulai dengan makanan tempatan, western, Jepun dan Korea. Suasana open air dan ada pulak busker yang perform. So, memang layannnnn.... Harga makanan mostly dalam Rp30000 dan plus 10% tax. Untuk ke sini, aku roger Yoga je suruh bawakkan. Service supir udah dibayar untuk satu hari kan. Rugilah kalau tak guna sampai ke malam. Dua kali aku datang ke sini sebab tak puas makan.







Ni cuma sebahagian deretan gerai yang ada. Rambang mata nak memilih menu.








Ni iga bakar pedas. This is my favourite menu. Aku request nak extra pedas sebab aku ni hantu pedas luar biasa. Rasa sedap giler sebab dihidangkan panas-panas. Harga sekali nasi lebih kurang Rp35000-Rp40000 kot. Lupa sudah. Selain dari menu ni, aku dan Cik Y try satay apa ntah. Sedap sampai lupa nak ambil gambar. hehehehe.. Hari kedua ke sini, aku kempunan nak makan bebek (itik). Aleh-aleh katanya kuah belum sampai. Sedih! Terus order nasi goreng berapi. Memang berapi tapi lazat! Jika anda ke Bandung, jangan lupa ke Paskal Food Maket. Pasti tidak mengecewakan. 


Aku try juga makan di satu restoran ni di area mana ntah. Restoran ni agak terselit di celah lorong-lorong. Kami main redah je cari kedai makan. Kata aku pada si Yoga, 'Yoga, ko bawa kami ke kedai makan yang ok tapi tidak mahal'. Ekpedisi mencari bermula sehingga diketemukan dengan ayam semar pandawa. Tidak mengecewakan dan harga juga berpatutan.

 





Actually aku teringin nak try makan bakso tepi jalan tapi takut sakit perut. Last day dekat Bandung, aku dah tak tahan lapar sangat. Terus terjah gerai makan mee bakso. Tengah asyik makan, tiba-tiba ternampak kelibat sesuatu...... U.L.A.T!!!!!. Adoiiiiiiiii....... ada ulat sayur. Tragis.


Mee bakso ulat+avocado coklat



Before aku end up entry ni, jangan lupa try jus-jus buah di Kota Bandung sebab harga sangat berpatutan. Harga antara Rp5000-Rp7000. Jus sangat pekat okeh dan ada pelbagai jenis buah yang dijual. Makasar, terung apa ntah, avocado dan lain-lain lagi. 









#Igal bakar sentiasa dalam igauan.

No comments:

Post a Comment